Wat is buitendienstbeheer?

Field Service Management (FSM) is een middel voor het organiseren en optimaliseren van operaties die buiten het kantoor worden uitgevoerd, d.w.z. in het veld. Een voorbeeld hiervan is deze field service management. Veelvoorkomende voorbeelden van field services zijn consultaties, verkoop, reparatie en onderhoud, klantenondersteuning en regelmatige inspecties.

Waarom buitendienst belangrijk is

Vaak bieden bedrijven een breed scala aan buitendienstdiensten, wat betekent dat ze waarschijnlijk met een verscheidenheid aan taken, tools, individuen en mobiele apparaten jongleren.

Een buitendienstmanager voor een bedrijf dat apparaten voor thuiszorg verkoopt, is mogelijk verantwoordelijk voor het volgende:

  • Verkoopvergaderingen en presentaties plannen
  • Het sturen van technische specialisten om apparatuur op te stellen en te inspecteren
  • De voortgang van medewerkers in het veld volgen

Al deze bewegende delen moeten worden gevolgd, georganiseerd, bijgewerkt en gestroomlijnd. Hier komt field service management om de hoek kijken: zonder een centraal systeem dat deze taken beheert, zou het bijna onmogelijk zijn om efficiënt zaken te doen.

De evolutie van software voor buitendienstbeheer

In het verleden werd veel van dit werk handmatig uitgevoerd, wat tijdrovend was en ruimte liet voor menselijke fouten. Het was moeilijker om variabelen te beheren die van invloed waren op de voortgang; zoals onvolledige gegevens, verkopers die achterlopen op schema en communicatieproblemen.

Software voor buitendienstbeheer werd ontwikkeld in lijn met de evolutie van de mobiele technologie. FSM-software is een technologische oplossing die is ontworpen om fieldservicemanagers te helpen de controle over alle bewegende delen te krijgen door bepaalde taken te automatiseren, terwijl ze externe toegang tot het kantoor, realtime updates en klantinzichten en vele andere tools bieden.

Belangrijkste leerpunten

  • Fieldservicebeheer kan helpen bij het automatiseren van belangrijke processen, zoals het automatisch invullen van werkorderformulieren, het verstrekken van statusupdates aan klanten, het verzenden, bewaken van activa en het plannen van routine-onderhoud van essentiële machines.
  • Bij het ontwikkelen van een field service managementstrategie is het belangrijk om te focussen op kosten, de klantervaring, processen die je kunt digitaliseren en het definiëren van rollen.
  • In de toekomst zal het buitendienstbeheer enorm profiteren van machine learning, verbonden apparaten en het gebruik van de gegevens die deze oplossingen genereren om verandering te dicteren.

Wilt u meer informatie over field service management? Neem dan contact op met Field Buddy