Als bedrijf ben je bijna altijd wel op zoek naar nieuwe manieren om te innoveren, zodat je bedrijf verder kan gaan groeien. Dit doe je bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar nieuwe producten, nieuwe marketingtechnieken of natuurlijk een nieuwe doelgroep. Vaak worden deze keuzes echter gemaakt op een voorgevoel dat iets wel zal werken, zonder daadwerkelijk te kijken naar de mogelijkheden. Onderzoeken kunnen hier een steentje aan bijdragen, zodat je een verwachting kan scheppen van de gewenste resultaten. Maar bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan ook zeer waardevolle data verschaffen. Reden genoeg om eens een kijkje hiernaar te nemen!
Verschillende soorten onderzoeken
Er zijn veel verschillende soorten onderzoeken die je als bedrijf kunt laten uitvoeren. Een van de meest bekendste vormen is marktonderzoek: hierbij wordt gekeken of een bepaalde marketingstrategie, product, of andere keuze een effect heeft op specifieke doelgroepen, en in hoeverre dit het geval is. Er zijn echter ook andere vormen van onderzoek die je kunt laten uitvoeren, bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek om te kijken naar eventuele verbeteringen die je intern kunt uitvoeren of een klanttevredenheidsonderzoek om te kijken hoe jouw merk eigenlijk in de markt ligt en wat het publiek er van vindt.
Het nut van deze data
Nu vraag je je misschien af wat nou eigenlijk de toegevoegde waarde is van dit soort data. Ik kan je vertellen: deze is enorm. Het zal natuurlijk erg afhankelijk zijn van het type onderzoek dat je hebt laten uitvoeren, bijvoorbeeld door Duomarketresearch, maar het is altijd een goed idee om je verwachtingen af te stellen op de werkelijkheid. Niet alleen voor het specifieke geval waarin je nu onderzoek laat doen, maar ook om in het vervolg je verwachtingen hierop aan te passen. Zo kun je ervoor zorgen dat je bedrijfsvoering een stuk beter aansluit bij de werkelijkheid!