De ICT programmeur als redder in nood

Banken hebben meer problemen dan je denkt
De afgelopen weken hebben banken in ons land meer dan eens een beroep moeten doen op de ICT programmeur. De oorzaak hiervan is bij iedereen bekend. Er was een DDoS aanval gaande waarbij een grote hoeveelheid informatie tegelijk op de website van de bank werd afgestuurd. De gevolgen waren rampzalig. De processor die de website van de bank in de lucht houdt kon het werk niet meer aan, en deze ging plat. De klanten konden niet meer bankieren en het pinverkeer in de winkel kwam voor een belangrijk deel eveneens plat te liggen. Je zou het niet zeggen, maar de software van een bank is kwetsbaarder dan iedereen zou denken.

Een poule van programmeurs is geen luxe

Banken kunnen gelukkig een beroep doen op een poule van programmeurs, waar de talenten op het gebied van probleem oplossing een einde kunnen maken aan een dergelijke DDoS aanval. Er wordt gebruik gemaakt van experts op het internet gebied om lekken die zijn ontstaan in de website en de database te repareren. Dat deze DDoS aanval midden in een periode kwam waarin veel programmeurs door griep geveld waren mag geen toeval heten. Het mag dan ook duidelijk zijn; een poule van programmeurs is voor een bank een pure noodzaak, maar absoluut geen luxe. Deze programmeurs zijn niet continu in dienst van de bank; ze worden doorgaans ad hoc opgeroepen.
Een detacheringsbureau wat de brand blust
Veel programmeurs zijn in dienst van een detacheringsbureau. Dit is een bureau wat meerdere programmeurs in dienst heeft die ieder hun eigen vakgebied hebben. Het lekken van gaten die in websites van banken is ontstaan is een vaardigheid die niet iedereen beheerst. Daarom wordt er in geval van een grote update van een bankenwebsite, maar ook in geval van een DDoS aanval, een beroep gedaan op een vaste groep programmeurs die in dienst is van het detacheringsbureau. Deze programmeurs zijn in staat om op het scherpst van de snede de website van een bank te herstellen, en ervoor te zorgen dat de DDoS aanval tot een einde komt.
Waarom banken niet zelf een team van programmeurs hebben
In het ideale systeem zou een bank zelf meerdere programmeurs in dienst hebben die in het geval van een DDoS aanval kunnen zorgen dat deze stopt. Doordat er echter niet op basis van een 40 uur werkweek werk voor de programmeurs is, en de hulp vaak in grote mate en ad hoc nodig is, wordt er gewerkt met een team van programmeurs via het detacheringsbureau. Op deze manier is het voor een bank gemakkelijk om snel harde maatregelen te treffen om een aanval van buitenaf te stoppen. Voor het normale onderhoud van de website en de databases zijn een paar programmeurs in vaste dienst. Dat team wordt dus aangevuld door gedetacheerde krachten die in geval van crisis worden ingezet. Op die manier kan de bank zo effectief mogelijk zijn diensten leveren met zo min mogelijk storing.