Posters: nog altijd het ultieme marketingmiddel

posters

De voordelen van posters voor je marketing

Wie had ze vroeger niet op zijn of haar kamer hangen? Posters van popsterren, voetballers of (toen nog) coole producten van tabaks-, frisdrank- en alcoholfabrikanten? Zonder dat je het wist, was je het ‘slachtoffer’ van slimme marketing campagnes. Dergelijke posters hebben onze kinderen niet meer hangen. Dat kan ook bijna niet meer. Maar toch, kijk goed om je heen op straat en je ziet overal posters. Daaruit blijkt dat de poster nog altijd een zeer effectief promotie- en marketingmiddel is. Zelfs in deze tijden van digitalisering. Wat is het geheim van de poster nu nog?

Lage kosten

Waar posters vroeger best wel kostbaar waren als het ging om formaat en kleurendruk, kosten ze nu nog maar een schijntje van de prijs van toen. Juist omdat adverteren op internet zo populair is, zijn de prijzen echt gekelderd. Budgetten gaan op aan digitale marketing en niet meer aan drukwerk. Dat is bizar, want digitaal adverteren is erg vluchtig. Posters daarentegen blijven tot in lengte van dagen hangen en zichtbaar.

Opvallend formaat

Tweede – ‘publieke’ – geheim van de poster is het enorme formaat. Daardoor vallen posters altijd op. Zeker als ze voorzien zijn van een mooi en kleurig ontwerp. Een goed doordacht ontwerp van de poster is (nog altijd) het halve werk. Dergelijke posters willen ook nog wel eens meegenomen (lees; gestolen) worden naar huis; gewoon omdat ze zo mooi zijn. Een beter compliment voor je marketing aanpak kun je niet krijgen, toch?

Betrouwbaar medium

Posters kunnen teren op een lange traditie vanwege hun alomvattende zichtbaarheid. Wat men vaak en lang ziet, vindt men betrouwbaar. Een poster ziet er ook verzorgd en netjes uit. Ook daaruit straalt betrouwbaarheid. Wat op een poster staat, wordt niet snel als ‘rommel’ beschouwd. Je verkoopt er niet direct meer iets mee, zoals in vroegere tijden. Maar je laat wel op grote schaal zien wie of wat je bent. Dat is in letterlijke zin ook heel wat waard!

Een poster beklijft

Wat is samenvattend nu eigenlijk de conclusie over de voordelen van de poster? We kunnen wel stellen dat de poster als sinds jaar en dag beklijft. Dat was in het zwart-wit tijdperk zo, in het kleurentijdperk, en nu ook in het digitale tijdperk. Het verschil is wel dat binnen posters ophangen wat minder goed werkt, dan poster buiten ophangen. Een poster maken voor buiten kun je het beste doen op outdoormateriaal. Zo zijn er tuinposters, tuinborden en banners verkrijgbaar die prima hun marketingtrucjes voor je doen. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.